Pracownia ceramiczna „Mali Twórcy”
Jestem absolwentką Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Pracownia „Mali Twórcy” powstała w roku 2008 jako kontynuacja mojej wieloletniej pracy z dziećmi. Łączy ona moje dwie wielkie pasje wprowadzanie dzieci w świat sztuki i ceramikę.
Pracownia ceramiczna „Mali Twórcy”: Nasze cele
Wszechstronny rozwój
Naszym głównym celem w Pracowni Artystycznej „Mali Twórcy” jest rozwój kreatywności dzieci, rozumianej jako zdolność swobodnej ekspresji artystycznej. Uczestnicząc w organizowanych przez nas warsztatach dzieci pracują z gliną oraz wykorzystują różne inne techniki artystyczne, plastyczne i rękodzielnicze.
Nie ograniczamy się jednak jedynie do rozwoju sprawności manualnej. Eksperymentowanie z nowymi materiałami, nowymi technikami artystycznymi i formami ekspresji od wczesnych lat dziecinnych daje dzieciom bodźce niezbędne dla prawidłowego rozwoju i aktywizujące motorykę czy inteligencję wizualno-przestrzenną. Staramy się aby dzieci na naszych warsztatach w sposób harmonijny łączyły doskonalenie zdolności manualnych z aktywizacją i rozbudzaniem kreatywności, wrażliwości estetycznej, umiejętności twórczego realizowania własnych pomysłów oraz zdolności konstruktywnej krytyki.
Artyści krok po kroku
Na naszych warsztatach ceramicznych dzieci stopniowo zapoznają się z technikami pracy z gliną, zaczynając od najprostszych technik takich jak budowanie kształtów z wałeczków czy wygniatanie, nabywając z czasem coraz bardziej zaawansowanych umiejętności związanych z tworzeniem skomplikowanych kształtów, faktur czy szkliwieniem.
W ramach zajęć dzieci mają także możliwość nauki toczenia na kole garncarskim.
Koncentracja i relaks
W obecnych czasach dzieci poddane są działaniu bardzo dużej, a niejednokrotnie zbyt dużej ilości bodźców i nierzadko przeciążone są nauką. W takiej sytuacji warsztaty ceramiczne stanowią moment, w którym dziecko może się wyciszyć i oderwać od coraz szybszego i bardziej obciążającego rytmu dnia codziennego. Zajęcia artystyczne są świetną odskocznią dla dzieci żyjących w czasach cyfrowej rewolucji, które wiele czasu spędzają przed komputerem, w świecie wirtualnym. Praca z gliną i wszystkie inne działania artystyczne mają działanie uspokajające i relaksujące poprawiając zarazem koncentrację i umiejętność skupienia się na jednym konkretnym zadaniu.
Planowanie i cierpliwość
Zajęcia ceramiczne, że względu na specyfikę pracy z gliną, wyrabiają także cierpliwość i uczą dzieci planowania pracy oraz systematyczności. Stworzenie pracy ceramicznej jest świadomym procesem twórczym, na który składają się:
- idea – pomysł,
- wykonanie projektu/szkicu – jeśli jest taka potrzeba,
- wybór sposobu realizacji,
- dobór techniki za pomocą której praca będzie realizowana,
- wykonanie pracy z gliny,
- oczekiwanie na wyschnięcie pracy i pierwszy wypał (około 2 tyg.),
- ozdobienie wypalonej pracy z wykorzystaniem szkliw i angob,
- drugi wypał poszkliwionej pracy,
- radość z efektu końcowego.
Przejście tego, na pozór złożonego, procesu twórczego wyrabia w dzieciach wiarę we własne możliwości i podwyższa ich samoocenę. Dzieci angażują się w całościowy proces twórczy, który przebiega od fazy pomysłu, poprzez projekt i jego realizację aż do uzyskania własnoręcznie wykonanej pracy ceramicznej. Efektem swojej pracy mogą się następnie pochwalić najbliższym osobom oraz koleżankom i kolegom.